Porterstek

Idag gjorde jag porterstek, ett recept jag fick utav Malin. Jag blandade ingredienserna lite som jag ville och lade till lite extra grädde och sånt, och det blev så otroligt gott!

Vi hann inte äta det till middag idag, det blev stressigt för syrran skulle åka osv. Så syrran bjöd på pizza istället.

Portersteken får istället åka ned i min matlåda och bli lite middag imorgon istället.

Ett stort tips att göra på helgen, när man har lite extra tid.


Ingredienser

1 kg nötkött (fransyska)
Porteröl, 1 flaska
Svartvinbärssaft, 0,5-1 dl
Kinesiska soya, 0,5 dl
Vitlöksklyftor 2 st
Gul lök, 1 st
Timjan (torkad) 1 tsk
Enbär 5-6 st
Svartpepparkorn 5-6 st
Köttbuljon (tärningar) 2-3 st (Jag skippade denna ingrediens)
Grädde 2-3 dl

Gör så här:
Bryn fransyskan i en gryta. Häll sedan i alla ingredienser (vitlöken o löken hackar man ner i stora bitar bara).
Låt små koka i en gryta med lock i ca 1,5-2 timmar.
Red såsen för att få rätt tjocklek på den.

Jag skippade köttbuljongen, för jag anser att de är onödiga med alla dess olika e-ämnen.
Maten blev minst lika god för det. Istället så tog jag i lite extra utav de andra ingredienserna.

Denna mat är lite finurlig, för alla gör ju på sitt vis. Men det blir lika gott ändå.


Kommentarer
Postat av: Darksess

Låter väldigt gott! :) Det måste jag prova.

2010-10-17 @ 21:42:42
URL: http://www.darksess.com
Postat av: malin

ja denna rätt är verkligen underbar o som du säger, alla har vi våra små knep;)

2010-10-18 @ 16:46:52
URL: http://troddedu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0