Dagens

Dagens middag var inte så positiv för de minsta i familjen kan jag säga, Jag gillade det väldigt mycket. Men jag kan förstå dem, massa rotfrukter och rödvinsvinäger med honung som kycklinfiléerna var stekta i.

Jag ska skriva ner receptet i alla fall, så kan man bjuda på det i vuxet sällskap :)


Kycklingfilé med rotfrukter och yoghurt

Ingredienser:
500 g kycklingfilé
½ dl fryst hackad persilja
1-2 vitlöksklyftor
½ urkärnad och finhackad chilifrukt
1 tsk spiskummin
1 msk rödvinsvinäger
1 liten kålrot
400 g morötter
600 g potatis
1 dl matlagningsyoghurt (10%)
olivolja

Gör så här:

Blanda persiljan, pressade vitlöksklyftorna och chili tillsammans med spiskummin,
1 msk rödvinsvinäger och 1 msk olivolja i en skål.
Sätt ugnen på 250 grader.

Skala och skär potatis, morötter och kålrot på längden. Blanda rotfrukter med 1 msk olivolja.
Kryddamed 3/4 tsk salt. Ställ in i ugnen i 25 min, rör om efter halva tiden.

Ta ut rotfrukterna och blanda försiktigt med marinaden. Dela kycklingfiléerna på längden. Stek dem ca 3 minuter på varje sida och krydda med salt och peppar. Efterstek under lock ca 5 minuter tills kycklingen är klar.
Ringla över 1½ msk gonung och 1½ msk rödvinsvinäger.
Servera kycklingen med skyn samt rotfrukterna och 1 dl matlagningsyoghurt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0