Dagens

Idag provade jag ett nytt recept som jag fått tipset av från min LiA plats. Det ska igentligen vara lövbiff eller rostbiff i. Men man tager vad man haver som ordspråket säger så jag hade fläskfilé i istället.
Det var mumsigt tillsammans med hemmagjorda klyftpotatis, som är min delikatess nu för tiden :) Idag hade jag på flingsalt och det blev mumma!

Sälens lövbiffgratäng hette det så vackert.


Sälens lövbiffgratäng 225° ca 25 min

Till 4 portioner:

600 gr rostbiff, lövbiff eller fläskfilé
1 grön och 1 röd paprika
15-30 oliver (gröna)
2 msk fransk senap
3 krm salt
1 krm svartpeppar
2 pressade vitlöksklyftor
2,5 msk potatismjöl
2 dl riven ost
3-5 dl grädde

Skär köttet i mindre skivor. Strimla paprika och stek kött och paprika.
Lägg i form med oliverna.
Blanda grädden, senap, kryddor, vitlök och potatismjöl.
Hälla llt över köttet, paprikan och oliverna.
Strö på ost.
In i ungen i ca 25 min i 225°

Tips! Ha RIKTIG vispgrädde, ej matlagninggrädde och ta gärna i lite extra med grädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0