Whiskas vs Royal Canin, bugdet eller lyx?

 


Vår katt Åke har fått äta torrfoder från Royal Canin ända sedan den dagen han kom till vår familj. Detta torrfoder säljs hos djuraffärer och Granngården bland annat. Det går ej köpa på matbutiker så som ICA eller COOP.

Detta torrfoder förespråkar en välmående katt som får fin glänsande päls, kissar och bajar lagom mycket, dricker lagomt med vatten och äter i lagom mängder. Detta har stämt in bra på Åke, han lever upp till alla dessa punkter.

Den senaste månaden har jag köpt Whiskas åt Åke, deras torrfoder som finns att köpa på de flesta butiker och kedjor. Pris skillnaden är enorm.

Jag har alltså omedvetet utfört djurtest här hemma. En månad med Whiskas torrfoder har gjort Åke till en slöare katt. Han har fet päls, han äter ofta och han dricker väldigt mycket. Jag har fått fylla på hans vattenskål flera gånger per dag. Dessutom är han lös i magen. Hans stora drickande har medfört att han kissar ofta och man får en ofräsch kattlåda på kort tid.

Man är ingen sämre matte eller husse beroende på vilken katt mat man väljer, men vår Åke kommer aldrig mer få äta Whiskas utan han kommer få Royal Canin.

Idag har jag efter sjukhuset besökt Granngården och inköpt ny kattmat och även kattsand så Åke ska få en ren och fräsch "toalett" ;


Kommentarer
Postat av: Emma

Hur mkt kostar maten och sanden du köpte hos Granngården? Jag ska prova det om det inte är allt för dyrt för min ekonomi just nu eftersom Armani är så hyperaktiv och det måste bero på maten tror jag. Jag har ju dina 2 filmer här ( bring it on och sommaren med göran), är du i akut behov av dom så får du säga till annars ska jag verkligen försöka komma ihåg dom när vi ses nästa gång (som jag hoppas inte dröjer allt för lång tid till!!) Krya på dig! KRam

2010-03-08 @ 13:12:54
URL: http://nicolediors.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Vi köper också bara vår kattmat från granngården, sånt där "billigt tjaffs" funkar inte heller på våra katter. Dessutom räcker maten mycket längre när man köper den dyrare. Vi köper alltid ever clean också som är ganska dyrt, men så mycket bättre än all annan kattsand.

2010-03-09 @ 07:42:31
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Erika

Av de två sorterna kattmat du funderar på skulle jag rekommendera Royal Canin för den maten innehåller nyttigare saker för katten. Dessutom kan katten tillgodogöra sig mer av innehållet i Royal Canin vilket gör att det går åt mindre mängder mat. I mitt tycke finns det dock andra sorters torrfoder som är ännu bättre för ungefär samma penning, men det är en annan femma. :) Har läst på mycket om kattmat då Lukas mage krånglar och han inte kan äta vad som helst.

2010-03-11 @ 01:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0